Friday, December 14, 2018

അറിവിന്റെ വിനിമയങ്ങള്‍

പല കാലത്തും വിജ്ഞാനവും ജ്ഞാനവും അറിവുകളും പല രീതിയിൽ ആണ് വിനിമയം ചെയ്യുന്നത് . വിനിമയ ഉപാധിക്കും ,സാങ്കേതിക വിദ്യകൾക്കും , അധികാര രൂപങ്ങൾക്കും , ഭാഷ എഴുത്തു രീതികൾക്കും , സാമൂഹിക ചുറ്റു പാടുകൾക്കും ഇതിനെ സാധൂകരിക്കുന്നതിൽ വലിയ പങ്കുണ്ട് .
സുനിൽ പി ഇളയിടത്തിന്റെ പുസ്തകത്തെ കുറിച്ചുള്ള ചർച്ച വിവാദത്തിൽ തന്നെ ഇന്ന് നമ്മൾ അക്കാദമിക് എന്ന് വിളിക്കുന്ന അധികാര സാധൂകരണ രീതികളുമായി ബന്ധപ്പെട്ടതാണ് . ഒരാൾ എന്ത് എങ്ങനെ എപ്പോൾ എഴുതിയാൽ ആണ് അതിന് സാധൂകരണം എന്നത് ഒരു power legitimation പ്രക്രിയയാണ് . അത് കൊണ്ടു തന്നെ അതിനോട് പ്രതീകരിക്കുന്ന 'വിദ്വാൻമാർ ' ഈ ഡോ , Prof , എന്നൊക്കയുള്ള വിഷേശ വിശേഷണങ്ങൾ ചേർത്ത് ' അക്കഡമിക് "അധികാര ശ്രേണി അടയാളപെടുത്തുന്നത്
പണ്ട് ഇതിനെകുറിച്ച് എഴുതിയത് പങ്ക് വക്കുന്നു ബ്ലോഗ് ആദ്യ കമന്റിൽ .
ഭാഷയുടെയും എഴുത്തു രീതികളുടെയും മാനനീകരണം (standardization ) വ്യവസ്ഥാപിത അധികാര വിനിമയമാണ് . ഈ അക്കാഡമിക് ' discipline ' എന്നത് തന്നെ വിജഞാനതിന് ഭാഷ അതിർ വരമ്പുകൾ നിർമ്മിച്ച് അറിവിന്റെ അധികാര വിനമയ വ്യവവസ്ഥയുണ്ടാക്കുകയാണ് . ഓരോ Discipline ലും പ്രധാന ആശയങ്ങളെ പ്രതിനിധീകരിച്ചു പത്തോ മുപ്പതോ അക്കാഡമിക് ജാർഗണുകൾ കാണും .ഇത് ഒരു പരിധി വരെ ഒരു ലാംഗ്വേജ് ഗൈയുമാണ് .എക്കോണമിക്സിൽ ഒരു പത്തു മുപ്പതു ജാർഗണുകളും എഴുത്തു രീതികളുമുണ്ട് . സോഷിയളോജിയിലും പൊളിറ്റിക്കൽ സയൻസിലും എല്ലാം . പിന്നെ അക്കാഡമിക് എഴുത്തിനു ചില ഭാഷ പ്രയോഗ രീതികൾ ഉണ്ട് . പലപ്പോഴും ഈ ഭാഷ പ്രയോഗങ്ങൾക്കിപ്പുറം അറിവ് പലപ്പോഴും ഒരു തുള്ളി മരുന്നിനായിരിക്കും . മുപ്പതു പേജുള്ള ഒരു നെടുങ്കൽ അക്കാദമിക് പ്രബന്ധത്തിൽ ഉൾകാഴ്ച്ചയുള്ളതു മൂന്നോ നാലോ വാചകങ്ങൾ ആയിരിക്കും . പക്ഷെ ആ മൂന്നോ നാലോ വാചകങ്ങൾ നിങ്ങൾ നേരെ ചൊവ്വേ പറഞ്ഞാൽ അക്കാഡമിക് വിദഗ്ദനാകാനുള്ള സാധ്യത കുറവാണ് . കാരണം എഴുതുന്ന ഭാഷ രീതി തന്നെ അധികാരത്തിന്റ അടയാളപ്പെടുത്തലാണ് .
Knowledge get constituted through language, communities, communications, signs, symbols as well through socialization. Various modes of thinking and expressions of such thinking can be involved in such process. The old carpenter could easily find the "sthanam" or "location" for a well and a house, without the aid of any modern technology or “formal knowledge”. His modes of thinking and expressions of thinking and technology may be different from that of a formally trained water-engineer.- who would use 'scientific" tools to understand "water-table" etc
Our own "privileged" notions of what constitute knowledge may be because of particular Institutional acculturation, 'disciplines", and socialization of knowledge through the modes and modules of "education" many of us have gone through. It may also because of our own preoccupations with the credentials, degrees, skills and language competence
. To a large extent we see what we are trained to see, what we are "socialized" to see, what we are "used" to "seeing" and "reading". We all may have delusions about our own "knowledge" and "competence"- because we are all "products" of particular institutional model of "education" and "knowledge process". It is also because of a particular "disciplinary legitimation'
. For example, for someone publishing a paper in the Economic and Political Weekly( EPW) is seen as signifier of "knowledge generation". For some other's it may be something else. This is also that we have our own "received" notions about who is an "intellectual" or who is a "scientist" or who is an "expert" etc- due to specific forms of legitimation and institutionalized power in various arena and domains of knowledge process.
One of my relatives is a top-rate mechanic- a school drop out. He has deep "critical" understanding and "knowledge" of what will work and what will not work and how to make an Ashok Leyland truck run in the top conditions. His cumulative understanding and knowledge of repairing - around 10 thousand vehicles a year- is amazing. I am almost sure that it is better than a top-end automobile engineer (who got a formal systematized knowledge- acquired in a particular manner).
The only difference is that modes of acquisition and modes of expressions of such knowledge are very different from each other. While the society at a given point in time "legitimize" on form of knowledge because of the received “statuses, other forms and modes of knowledge generation in every day world get ignored.
ജെ എസ് അടൂർ

No comments: